close

Robot udojowy to nie tylko maszyna do dojenia krów

Rozmawiał: Ryszard Lesiakowski, Zdjęcia: Lely

Joanna Aerst, dyrektor marketingu w firmie Lely East Sp. z o.o.

System automatycznego doju krów ma zarówno wielu zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Jednak tych pierwszych przybywa i coraz więcej krów jest dojonych za pomocą robotów udojowych. O doświadczenia wynikające ze sprzedaży tych urządzeń w Polsce pytamy Joannę Aerts, dyrektor marketingu w firmie Lely East Sp. z o.o.

Pod koniec kwietnia br. odbył się pokaz trzech nowo wybudowanych obór, wyposażonych m.in. w roboty udojowe Lely, które zlokalizowane są w gospodarstwach odległych od siebie zaledwie o kilka kilometrów. Jaki cel przyświecał firmie Lely w zorganizowaniu takiego pokazu?
Pokazanie trzech gospodarstw, odległych od siebie zaledwie o kilka kilometrów, miało kilka celów, m.in. uświadomienie rolnikom, że są to działania nieprzypadkowe, lecz potwierdzają przemyślaną i spójną koncepcję właścicieli obór i Lely. Bliskie położenie obór jest potwierdzeniem tego, że to sprawdzony kierunek rozwoju w chowie i hodowli bydła. Celem było także pokazanie dobrych praktyk i doświadczeń ich właścicieli, którzy stworzyli dla krów najlepsze warunki w oborze wraz z automatycznym systemem doju Lely Astronaut. Ponadto dzięki łatwemu dostępowi do danych pochodzących z robota udojowego hodowcy podejmują codziennie optymalne decyzje. Potwierdzeniem tego jest wysoka produkcja dzienna, ze szczególnym naciskiem na poprawę rozrodu, zdrowotności i efektywnego żywienia. Odwiedzającym gospodarstwa zwróciliśmy uwagę na fakt, że pomimo ich odmienności uzyskuje się w nich bardzo dobre wyniki. Celem było właśnie pokazanie tych doświadczeń, aby inni mogli w przyszłości wykorzystać zdobytą wiedzę w swoich gospodarstwach.

O co pytali najczęściej rolnicy zwiedzający te trzy obory?
Najwięcej pytań dotyczyło projektów obór, doboru najlepszych legowisk dla krowy oraz wyników produkcyjnych. W każdej oborze mieliśmy przygotowane plakaty z tematami, o których szerzej rozmawialiśmy z zainteresowanymi. Tematy dotyczyły m.in. wyników pod kątem żywienia, codziennej rutyny pracy w zrobotyzowanej oborze, poprawy parametrów rozrodu przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi oraz kwestie związane z serwisem regularnym.

Co stwarza najwięcej problemów początkującym użytkownikom robotów udojowych i jak firma Lely pomaga rolnikom w rozwiązywaniu tych problemów?
Najwięcej problemów stwarza przełamanie stereotypów. Firma Lely ma 25 lat doświadczeń w automatycznym systemie doju i dysponuje licznymi przykładami bardzo dobrych wyników produkcyjnych. Pomagamy wdrożyć system, współpracujemy z nabywcą zarówno podczas uruchomienia, jak również w trakcie użytkowania robota. Analizujemy dane i uczymy ich interpretacji w celu podejmowania optymalnych decyzji dotyczących zarządzania pojedynczą krową lub całym stadem. Uczymy wszystkiego od podstaw, ale z czasem role się odwracają. Użytkownicy naszych urządzeń uczą nas w oparciu o swoje dane. Unikatowy w naszej firmie jest specjalny dział wsparcia „Farm Management Support”, który pomaga oraz doradza i wymienia doświadczenia między rolnikami nie tylko w kraju, ale także na świecie. Przyuczenie do obsługi robota krów trwa maksymalnie dwa tygodnie. Krowy zazwyczaj po miesiącu od uruchomienia są przyzwyczajone do robota, człowiek, wg obserwacji Lely, potrzebuje nawet pół roku, aby zmienić nawyki. Rutyna rannego wstawania pozostaje na długo we krwi. Cały system obsługuje się intuicyjnie, menu jest w języku polskim, program jest dostępny na monitorze w robocie, w komputerze i w smartfonie. Całość stanowi zwarty system obsługi robota. Serwis jest dostępny przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Jak przebiega serwisowanie robotów udojowych, czy przeglądy są obowiązkowe, jaka jest częstotliwość tych przeglądów? Jaki jest koszt usługi przeglądu?
Tylko regularny przegląd, zgodnie z zaleceniami producenta zapewnia płynną i bezawaryjną pracę każdego urządzenia oraz jest podstawą uznania ewentualnych roszczeń gwarancyjnych. Firma Lely, dbając o jak najlepsze wyniki produkcyjne i jakość produkowanego surowca przez swoich klientów, zachęca do korzystania z usług umów serwisowych. Należy pamiętać, że czynności przeprowadzane przez certyfikowany serwis pomagają w efektywny sposób utrzymać system w najwyższej sprawności. Wizyty certyfikowanego serwisu nie wiążą się tylko z wymianą części, to także kalibracja urządzeń pomiarowych, pomiar pulsacji i podciśnienia, który w głównej mierze odpowiada za prawidłowy proces doju i zdrowotność wymienia. Regularny serwis automatycznego systemu doju Lely Astronaut A4 to przeglądy, które wykonywane są co 20 000 dojów (3 lub 4 razy do roku). Termin przeglądu monitoruje Lely Center poprzez dostęp do benchmark – tam właśnie jest aktualna liczba dojów i szacowany przybliżony termin regularnego przeglądu. Usługę wykonuje się według następującego klucza. Mamy 4 listy kontrolne: A, B, C, D. Każda lista zawiera informacje o działaniach, które muszą być wykonane w tym konkretnym przeglądzie, i tak: po 20 000 dojów przegląd A, po 40 000 – B, po 60 000 – ponownie A, po 80 000 – C, itd. Jest to związane z wymianą zużywających się części, co wpływa na poprawne funkcjonowanie robota, zdrowie krów i jakość surowca. Umowa serwisowa przygotowywana jest indywidualnie, z uwzględnieniem konkretnego zakresu usług i częstotliwości przeglądów. Oferujemy dwie umowy do wyboru, w różnej cenie. Sugerowana cena umowy Support to ok. 12 000 zł netto rocznie/robot udojowy. Obejmuje ona: aktualizację oprogramowania automatycznego systemu doju, przedłużenie gwarancji, regularny przegląd, koszt dojazdu oraz koszty roboczogodziny przeglądu, wykonanego przez certyfikowanego serwisanta Lely. W przypadku awarii między regularnym serwisem koszty części, dojazdu i koszt roboczogodziny są odpłatne. Drugi rodzaj umowy to umowa Master, a jej sugerowana cena to ok. 22 500 zł netto/robot/rok. Umowa Master oznacza, że Lely Center przejmuje całkowitą odpowiedzialność za urządzenie. Oznacza to, że w ramach tej umowy wykonywana jest aktualizacja oprogramowania automatycznego systemu doju, automatycznego systemu doju, przedłużenie gwarancji, regularny przegląd, pokryte są koszty dojazdu oraz robocizny, przeglądu wykonanego przez certyfikowanego serwisanta Lely i związane z usunięciem awarii. Dla przykładu w sytuacji, gdy część ulegnie awarii, która kosztuje np. 2 tys. zł, to część ta jest wymieniana bez dodatkowych kosztów dla użytkownika. Użytkownik, który nie ma umowy serwisowej, powinien liczyć się z wyższymi kosztami użytkowania robota, ze względu na to, że brak takiej umowy skutkuje nieudzieleniem przedłużonej gwarancji na okres 10 lat na niektóre podzespoły w robocie udojowym. Tylko regularny i przeprowadzony zgodnie z harmonogramem serwis zapewnia niezawodne działanie urządzenia.

Czy można przewidzieć roczny koszt serwisowania robota?
Koszt serwisowania robota w przeliczeniu na rok zależy od indywidualnego podejścia użytkownika robota do bieżących spraw i kontroli jego działania. Są z góry określone czynności, tzw. codzienna lista kontroli, które użytkownik powinien sprawdzać. Zaniedbanie rutynowych czynności prowadzi często do spiętrzania się problemów, a w konsekwencji do usterki. Z naszych obserwacji wynika, że roczny koszt serwisowania robota przy umowie Master wynosi ok. 22,5 tys. zł/rocznie. Trzeba to przeliczyć na litr udojonego mleka przez robot udojowy. Rozpatrzymy dwa warianty rocznej ilości mleka udojonego przez jeden robot: tj. 550 tys. l oraz 915 tys. l. Zatem koszt serwisu przy umowie Master w przeliczeniu na litr udojonego mleka wyniesie odpowiednio ok. 4 gr netto (22 500/550 000) i ok. 2,5 gr netto (22 500/915 000). Podobnie można rozliczyć koszt amortyzacji robota w ciągu 10 lat użytkowania, za który trzeba zapłacić ok. 450 tys. zł. Jest to odpowiednio ok. 8 gr/l mleka [(450 000/10)/550 000] lub ok. 5 gr/l mleka [(450 000/10)/915 000].

Ile robotów udojowych firmy Lely pracuje obecnie w Polsce i ile lat ma najstarszy pracujący?
Obecnie pracuje w Polsce ponad 200 robotów Lely, na świecie – ok. 30 000. Najstarszy pracujący robot w Polsce ma 7 lat, a na świecie – 18 lat.

Dziękuję za rozmowę 

Gospodarstwo Rolne Żaneta i Dawid Kaczmarek (Lutogniew): obora wybudowana w 2016 r., wyposażona w 3 roboty Astronaut, robot Juno do podgarniania PMR-u, 2 roboty Diskovery do czyszczenia podłogi szczelinowej, stację paszową Cosmix, automatyczną wannę do kąpieli racic Walkway; średnia roczna wydajność krów – 10 200 l, ilość mleka udojonego dziennie – 1600 l/robot
Gospodarstwo Rolne Łucja i Andrzej Hoffmann oraz Wojciech Hoffmann (Baszków): obora wybudowana w 2016 r., wyposażona w 2 roboty Astronaut, robot Juno do podgarniania PMR-u, robot Diskovery do czyszczenia podłogi szczelinowej, stację paszową Cosmix, automatyczną wannę do kąpieli racic Walkway; średnia roczna wydajność krów – 10 900 l, ilość mleka udojonego dziennie – 1800 l/robot

Story Page