Fonterra wprowadza na rynek elektryczną cysternę do mleka

Mleczarnia Fonterra wprowadziła na rynek pierwszą w Nowej Zelandii elektryczną cysternę do mleka, o nazwie Milk-E. Pojazd powinien wspierać dekarbonizację floty Fonterra.

Tekst: Mateusz Uciński na podstawie Dairy Global

Fonterra twierdzi, że jest to pierwsza w pełni elektryczna cysterna do mleka w Nowej Zelandii i może być pierwszym tego typu pojazdem na świecie.

– W całej spółdzielni nasze zespoły nieustannie sprawdzają, w jaki sposób możemy zmniejszyć nasze emisje do środowiska. Zarówno w gospodarstwie, w naszych zakładach i w całej naszej sieci transportowej – podkreśla dyrektor ds. operacyjnych, Fraser Whineray.

Cysterna Milk-E jest częścią strategii firmy Fonterra dotyczącej pojazdów elektrycznych, w ramach której do końca 2023 r. jedna trzecia floty lekkich pojazdów tej spółdzielni zostanie przekształcona w pojazdy elektryczne, przy jednoczesnym skupieniu się na przejściu na średnie i ciężkie pojazdy.

Milk-E jest mniej więcej tej samej wielkości co zwykła cysterna i będzie działać z przyczepą przy 46 ton DMC (masa pojazdu brutto). Kabinę i podwozie zbudowała chińska grupa maszyn budowlanych XCMG. Zbiornik ma pojemność 28 000 litrów mleka. Ponieważ jednak ciężarówka jest nieco cięższa z akumulatorem, przewiezie o około 2300 litrów mleka mniej. W ten sposób Fonterra może obsługiwać pojazd w ramach dozwolonej wagi.

Ładowanie cysterny zajmuje około 3 godzin. Będzie miała ona system wymiany baterii, dzięki czemu może być używana w sposób ciągły. Milk-E znajduje się w zakładzie Fonterra w Waitoa, gdzie próby pokażą również, jak system akumulatorów może działać we flocie, aby zminimalizować przestoje spowodowane ładowaniem akumulatorów. Zespół będzie mógł wymienić baterię w około 6 minut.

Zmiany w konfiguracji akumulatora dały zespołowi możliwość wypróbowania innych dodatków, aby poprawić wydajność odbioru mleka, zmniejszyć obawy dotyczące bezpieczeństwa i zmniejszyć ilość pracy wymaganej do dostosowania cysterny Fonterra.

Elektryczna pompa po stronie kierowcy zredukowała przewody rurowe w ciężarówce o 3,4 metra, zmniejszając masę własną. Usunięto potrzebę stosowania zbiornika hydraulicznego i pompy oraz zainstalowano w pełni elektryczny silnik. Budowa Milk-E trwała około 36 dni. Zwykła cysterna potrzebuje około 27 dni na zbudowanie.

Podczas prób pojazdu na trasie, Fonterra przyjrzy się wielu czynnikom, w tym temu, jak daleko może dojechać, jak łatwo jest tankować i pobierać mleko, oraz jak wygląda konserwacja, wydajność, koszty a także komfort i bezpieczeństwo kierowcy.

Cysterna Milk-E będzie użytkowana w zakładzie Waitoa Fonterra, ponieważ jest tam wiele bliskich zaopatrzeniowych gospodarstw na stosunkowo płaskim terenie, więc cysterna elektryczna może wykonywać krótsze przejazdy. Zużycie baterii jest mniejsze, ponieważ jest mniej wzniesień.

Fonterra otrzymała współfinansowanie z rządowego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (LEFT), którym zarządza EECA (Urząd ds. Efektywności Energetycznej i Poszanowania Energii). Nicki Sutherland, kierownik ds. inwestycji i zaangażowania menedżera grupy EECA, podkreśla, że ​​Nowa Zelandia ma ambitne cele w zakresie szybkiej redukcji emisji dwutlenku węgla.

Zbliżające się wydarzenia

Potrzebujesz tą treść? Napisz do nas na biuro@polskafederacja.pl