Europejskie mleko w Wietnamie

Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka na międzynarodowych targach Vietfood & Beverage 2025 w Wietnamie. To kolejna odsłona realizowanego programu „Kropla doskonałości” finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

tekst i zdjęcia: Katarzyna Rabiak

„Kropla doskonałości. Europejskie mleko i przetwory mleczne wysokiej jakości” – to trzyletni program promujący europejskie mleko i produkty mleczne, który jest realizowany przez PFHBiPM od maja 2025 r. na rynkach: Korei Południowej i Wietnamu. Celem strategii jest rozszerzenie rynków eksportowych poprzez zwiększenie rozpoznawalności europejskiej marki i zwiększenie sprzedaży mleka oraz produktów mlecznych na nowych rynkach. Wysoka jakość europejskich produktów mlecznych stanowi kluczowy atut w ekspansji firm na rynki azjatyckie. Jest także istotnym czynnikiem wspierającym zrównoważony rozwój oraz poprawę kondycji gospodarczej Europy.

Wprowadzenie tych produktów do azjatyckich sieci dystrybucyjnych i zwiększenie ich widoczności może przyczynić się do stabilizacji europejskiego rynku mleczarskiego oraz do zrównoważonego i stabilnego rozwoju europejskich obszarów wiejskich – poprzez lepsze wykorzystanie nadprodukcji oraz zwiększenie dochodowości hodowców i producentów.

Kierunek z perspektywami

Doskonałą okazją do rozmów były największe w Wietnamie targi spożywcze Vietfood & Beverage 2025 w Ho Chi Minh City. Podczas wydarzenia, które odbyło się w dniach 7–9 sierpnia, swoją ofertę zaprezentowało ponad 1000 przedsiębiorstw z 20 krajów. Zobaczyliśmy nie tylko nowe produkty i trendy w branży spożywczej, lecz także wiele innowacyjnych rozwiązań oferowanych konsumentom.

Spośród 9 krajów strefy wolnego handlu Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) Wietnam jest największym partnerem handlowym Polski i jednym z najbardziej perspektywicznych krajów tego regionu dla rozwoju polskiej gospodarki. Jest to efekt dynamicznego wzrostu gospodarczego kraju. Wietnamski rynek liczy około 100 mln konsumentów, z przyrostem naturalnym na poziomie 1% oraz młodą populacją – 40% ludzi jest w wieku poniżej 25 lat. Wietnamczycy są otwarci na świat, nowe produkty i smaki.

Kraj jest sygnatariuszem wielu umów handlowych, w tym z UE – EVFTA (European Union–Vietnam Free Trade Agreement), która upraszcza formalności celne i zmniejsza bariery wejścia na rynek. Dodatkowo strategiczne położenie Wietnamu czyni go ważnym centrum logistycznym w regionie, co zwiększa jego perspektywy rozwoju. Dlatego udział w targach stanowi dla polskich przedsiębiorców doskonałą okazję do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych.

Prezentacje, rozmowy i konkretne plany

W ramach kampanii informacyjno-promocyjnej w targach Vietfood & Beverage uczestniczyli również przedstawiciele PFHBiPM. Stoisko Saigon Exhibitions and Conventions Center, każdego targowego dnia, oblegały tłumy gości. Zainteresowanie programem „Kropla doskonałości” przeszło najśmielsze oczekiwania. Co ważne, nie wynikało ono tylko z widowiskowych prezentacji kulinarnych, które były połączone z degustacją dań i przekąsek z mleka. Dużo większą rangę miały wizyty kontrahentów, importerów oraz dystrybutorów mleka i produktów mlecznych, którzy przyszli z konkretnymi pytaniami i planami handlowymi. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się sery długodojrzewające i koncentraty białkowe, co podkreślano także podczas wyjątkowo udanych spotkań B2B z polskimi przedsiębiorcami.

Tak dużego zainteresowania nie byłoby, gdyby nie zaangażowanie i wszechstronna pomoc ze strony pracowników ambasady Polskiej w Wietnamie oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Wietnamie (PAIH). Szczególne podziękowania i słowa uznania należą się Joannie Skoczek, ambasador Rzeczypospolitej polskiej w Socjalistycznej Republice Wietnamu, oraz Piotrowi Harasimowiczowi, kierownikowi Zagranicznego Biura Handlowego PAIH. Oprócz nich w rozmowach brali udział m.in. Bà Lý Kim Chi, wiceprezes Izby Gospodarczej Miasta Ho Chi Minh i prezes Stowarzyszenia Przemysłu Spożywczego Miasta Ho Chi Minh, Jan Szopiński, zastępca dyrektora generalnego KOWR, Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiPM, oraz Andrzej Arendarski, prezydent Krajowej Izby Gospodarczej. Nie zabrakło też dziennikarzy kluczowych mediów, w tym mediów branżowych, oraz influencerów i blogerów kulinarnych.

Polska obecność na targach Vietfood & Beverage 2025 była w tym roku dodatkowo wsparta przez przedstawicieli Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP oraz Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw – Spółdzielnia Osób Prawnych na stoisku organizowanym w ramach kampanii „Smak Europy”.

Program jest sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach promocji produktów rolnych (AGRIP) – programy proste.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Unia Europejska ani organ przyznający dotacje nie ponoszą za nie odpowiedzialności.