Kierunek Korea – PFHBiPM na targach Seul Food&Hotel
Za nami jedna z najważniejszych imprez wystawienniczych branży spożywczej w Korei Południowej i Azji. Targi Seoul Food & Hotel w Goyang, bo o nich mowa, gromadzą ponad 1,5 tys. wystawców z 50 krajów i przyciągają ponad 50 tys. odwiedzających.
tekst i zdjęcia: Katarzyna Rabiak
Seoul Food & Hotel, które odbyły się 10–13 czerwca br., są doskonałą platformą dla koreańskich importerów i dystrybutorów do zapoznania się z żywnością premium z całego świata oraz z nowościami w branży spożywczej. Korea, z uwagi na brak terenów pod uprawy, jest znaczącym importerem żywności, w tym przede wszystkim mięsa (wieprzowiny i wołowiny), zbóż, ryb i owoców morza, a także różnych przetworów spożywczych. Szansą dla eksporterów jest duża baza konsumencka klientów nastawionych na produkty dobrej jakości (prawie 52 mln ludności) oraz umowa o wolnym handlu pomiędzy Koreą a UE, która zniosła większość opłat celnych, także na produkty rolne.
Nasze towary eksportowe: mleko i śmietanka
Polska jest czwartym co do wielkości producentem mleka w UE i jednym z czołowych producentów serów, masła i jogurtów. Korea Południowa należy do kluczowych rynków eksportowych dla polskich produktów mlecznych. W 2024 r. wartość eksportu do tego kraju wyniosła 31,9 mln euro, co oznacza wzrost o 3,91% w porównaniu z rokiem 2023 (30,7 mln euro). Najczęściej eksportowanymi produktami były mleko i śmietanka, a także serwatka, masło i sery.
Targi to jedna z najskuteczniejszych form promocji na rynkach zagranicznych. Bezpośrednie rozmowy z kontrahentami podczas planowanych i spontanicznych spotkań B2B, które odbywały się na naszym stoisku, napawają optymizmem. Dają bowiem przeświadczenie, że europejskie mleczarstwo ma ogromny potencjał, co powinno się przełożyć na długofalowy rozwój polskiego sektora mleczarskiego na rynku koreańskim. Udział w targach jest jedną z najważniejszych form promocji i wsparcia eksportu, dlatego stanowi też ważny element strategii wydatkowania środków w ramach projektów UE.
Spotkanie prasowe
Jednym z głównych punktów wydarzenia było zorganizowane 11 czerwca spotkanie prasowe w ramach projektu Kropla Doskonałości. Uczestniczyli w nim dziennikarze kluczowych mediów, w tym branżowych, a także przedstawiciele mediów społecznościowych, tj. influencerzy i blogerzy kulinarni.
W spotkaniu uczestniczyli: Artur Gradziuk, chargé d’affaires, Ambasada RP w Republice Korei Południowej; Bogusław Wijatyk, dyrektor generalny z MRiRW; Lucjan Zwolak, zastępca dyrektora generalnego, KOWR; Piotr Kondraciuk, dyrektor Departamentu Wsparcia Rolnictwa, KOWR; Karol Pęczak, radca ds. ekonomicznych, Ambasada RP w Republice Korei Południowej; Anna Łagodzińska, kierownik, Biuro Zagraniczne PAIH w Seulu; Paweł Meyer, zastępca GLW; Anna Poławska, Departament Współpracy Międzynarodowej, MRiRW; Mieczysław Klupczyński, koordynator programu Drop of Excellence, PFHBiPM oraz przedstawicielki przetwórców mleka.
Kropla doskonałości
Promocja żywności na rynku koreańskim przez organizacje branżowe i zrzeszonych w nich przedsiębiorców odbyła się w ramach programów mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”. Jednym z jego filarów jest trzyletni program promujący mleko i produkty mleczne, w tym ser w Korei Południowej i Wietnamie. Wystartował w maju 2025 r., a za jego realizuję odpowiada Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Celem programu „Kropla doskonałości. Europejskie mleko i przetwory mleczne wysokiej jakości” – bo o nim mowa – jest nie tylko zwiększenie eksportu i rozwoju europejskich firm na rynkach azjatyckich, zwiększenie świadomości konsumentów azjatyckich o jakości produktów unijnych, ale również wspieranie zrównoważonego rozwoju europejskiej gospodarki i wpływanie na jej dobrostan. Wprowadzenie produktów do azjatyckich sieci dystrybucyjnych i zwiększenie ich widoczności może przyczynić się do stabilizacji europejskiego rynku mleczarskiego. A także do zrównoważonego stabilnego rozwoju europejskich obszarów wiejskich poprzez lepsze wykorzystanie nadprodukcji oraz zwiększenie dochodowości producentów i hodowców. Chodzi też o rozszerzenie rynków eksportowych i zwiększenie sprzedaży mleka oraz produktów mlecznych na rynkach Wietnamu i Korei Południowej oraz o poprawę rozpoznawalności europejskiej marki i wartości sprzedaży. Głównym atutem jest wysoka jakość produktów mlecznych.
Odwiedzający nasze stoisko przez cztery dni mieli możliwość degustacji produktów mleczarskich pochodzących z najwyższej jakości polskiego mleka. Duże zainteresowanie budziły pokazy kulinarne, prowadzone przez Jarosława Uścińskiego, prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni, menedżera Reprezentacji Polski Kucharzy Profesjonalnych i szefa kuchni Moonsfera. Odwiedzający stoisko goście mogli zobaczyć, jak wygląda proces tworzenia dań na bazie mleka i jego przetworów oraz finalne podanie potrawy.
Warto dodać, że na seulskich targach polskie akcenty były obecne także na kilku innych stoiskach w ramach programów: „Europejski drób – z naszych ferm na Twój stół” oraz „EU Good Food – Good Life”, jak również innych działań finansowanych ze środków Funduszu Promocji Mleka.