MLEKOVITA, PIĄTNICA i MLEKPOL to najchętniej wybierane marki w Polsce
Według raportu CPS GfK Brand Footprint Europe polskie marki mleczarskie z trzech popularnych spółdzielni- SM Mlekovita, OSM Piątnica i SM Mlekpol w Grajewie zajmują pierwsze miejsca wśród najczęściej wybieranych przez Polaków marek sektora FMCG. Raport został przygotowany w oparciu o obserwację koszyków zakupowych oraz ruchów konsumenckich ponad trzynastu milionów gospodarstw domowych. Marki mleczarskie wyprzedziły tym samym takich hegemonów branży jak m.in. Winiary, Kinder, Coca-Cola czy Wedel.
Tekst: Michał Krukowski
Raport Brand Footprint Europe przygotowywany przez CPS GfK i Kantar Worldpanel bada szczegółowo, które marki są najczęściej wybierane są przez konsumentów w danym kraju. Dzięki precyzyjnej analizie danych, raport dostarcza informacji o preferencjach konsumentów i ich zachowaniach zakupowych.
Z analizy CPS GfK wynika, że Mlekovita zajmuje pozycję lidera na liście najczęściej wybieranych marek w Polsce. Osiągnięty w 2023 roku przez markę Mlekovita wskaźnik CRP (Consumer Reach Points) to 250,1 mln. Wskaźnik liczony jest w oparciu o zasięg konsumencki, czyli liczbę gospodarstw domowych, które kupują produkty danej marki oraz częstotliwość zakupów danej marki. Na drugim miejscu znalazła się Piątnica z wynikiem 242,2 mln, na trzecim zaś Mlekpol osiagając 203,4 mln.
Zasięg konsumencki marki Mlekovita poprawił się rok do roku o 0,7 %, Piątnicy o 2%. Spadek zasięgów dotyczył dwóch marek mleczarskich. Mlekpol zaliczył go na poziomie o 7,2%, zaś niemiecki Zott o 4,5%.
Według raportu, w 2023 r. polscy konsumenci najczęściej kupowali markę Piątnica, średnio 17,8 razy, co stanowi najlepszy wynik nie tylko wśród marek nabiałowych, ale wszystkich marek FMCG uwzględnionych w badaniu.Kolejno zaś wybierali Mlekovitę- 17,5 razy i Mlekpol- 15,1 razy. Dla porównania, Coca-Colę polscy konsumenci wybrali w ciągu roku około 12 razy.