Akcja, która jednoczy
Kampania „Dziękujemy, że pijecie mleko”, której pomysłodawcą, inicjatorem i patronem jest Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, od kwietnia tego roku stale się rozwija i jest doskonałym przykładem, jak funkcjonują media społecznościowe – uwzględniając zarówno ich jasne, jak i ciemne strony. Dzięki temu przedsięwzięciu wiele się nauczyliśmy, pogłębiliśmy wiedzę na temat mechanizmów prowadzenia tego typu projektów w Internecie oraz budowania prawdziwej, solidarnej społeczności hodowlanej.
tekst: Mateusz Uciński
Kampania ruszyła siódmego kwietnia w mediach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram. Zapoczątkował ją Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiPM, który uznał, że obecna trudna sytuacja jest doskonałą sposobnością, aby podziękować konsumentom, którzy spożywają nabiał i tym samym zapewniają zbyt na mleko i jego przetwory. Po prawie czterech miesiącach nasza akcja nabiera tempa i ani myśli wyhamować! Cały czas przyłączają się do niej nowe gospodarstwa i podmioty związane z branżą mleczarską. Jednak zanim to wszystko się wydarzyło, jak to zwykle w życiu bywa, musiał pojawić się…
Pomysł
Idea kampanii zrodziła się we wczesnym okresie pandemii COVID-19 w naszym kraju. Jak wszyscy pamiętamy, był to specyficzny i bardzo trudny czas. Pojawiło się wtedy wiele niewiadomych: skala rozprzestrzeniania się choroby, metody jej leczenia, wpływ, jaki będzie miała na polskie społeczeństwo… Poczucie zagrożenia pogłębiała obowiązkowa izolacja, wprowadzona przez władze i służby sanitarne kraju. Pod znakiem zapytania stanęła przyszłość gospodarki, w tym branż hodowlanej i mleczarskiej, których również nie ominęły restrykcje.
Uznaliśmy wtedy, że jest to odpowiedni czas, aby hodowcy bydła mlecznego i producenci mleka podziękowali konsumentom za to, że stawiają na rodzime produkty mleczarskie, dzięki czemu zapewniają pracę i godne życie mieszkańcom wsi. Kampania miała wpisywać się w działania promocyjne mające na celu zachęcanie konsumentów do kupowania przede wszystkim polskich produktów, wspieranie rodzimej gospodarki, budowanie solidnego i trwałego patriotyzmu konsumenckiego, którego rodzimy rynek mleczarski dziś bardzo potrzebuje. Do tego celu wykorzystaliśmy media społecznościowe, ze względu na ich popularność i ogromny zasięg. Motorem napędowym kampanii była…
Spontaniczność
Kampania spotkała się z ogromnym odzewem ze strony hodowców i producentów mleka. Już od pierwszych godzin po założeniu profili na Facebooku i Instagramie poświęconych akcji zaczęły się pojawiać zdjęcia całych rodzin, które na tle swoich gospodarstw, stad czy w plenerze dziękowały tym, którzy kupują produkty mleczarskie. Liczba „polubień” rosła z godziny na godzinę – teraz naszą akcję obserwuje ponad 9,5 tys. osób. Patrząc z perspektywy czasu, można pokusić się o stwierdzenie, że w tym trudnym czasie epidemii nasza akcja dawała i daje nadzieję, pozwala się oderwać od pandemicznej codzienności, która, chociaż już trochę oswojona, cały czas pozostaje groźna. Pewne jest, że kampania „Dziękujemy, że pijecie mleko” pozwoliła stworzyć coś bardzo ważnego, a mianowicie…
Społeczność
Bezcenną wartością naszej akcji byli, są i będą ludzie: hodowcy, którzy do niej dołączyli, pracownicy PFHBiPM z całego kraju, którzy ją wspierają, a także przedstawiciele innych organizacji związanych z branżą mleczarską i hodowlaną. To dzięki nim kampania nie wygasła i mimo przeciwności dynamicznie się rozwija. Można śmiało powiedzieć, że przez te kilka miesięcy udało się nam skonsolidować ogromną część środowiska mleczarskiego, co poczytujemy sobie za sukces – dobra i pożyteczna idea potrafi jednoczyć, bez względu na rodzaj hodowli, jej wielkość, stan majątkowy czy zapatrywania na rodzimą politykę hodowlaną. Pamiętajmy, że aby tego dokonać, potrzebna była naprawdę solidnie wykonana…
Praca
Kampania nie robi się sama. Nie wystarczy profil na Facebooku i hasło: dziękujemy… Nad powodzeniem akcji pracuje sztab ludzi, wspieranych przez Dyrekcję i Zarząd PFHBiPM: graficy, programiści, pracownicy marketingowi i biurowi, inspektorzy nadzoru i zootechnicy oceny, którzy podczas pracy terenowej odwiedzają hodowców i promują kampanię, pomagają. Niezwykle ważne jest zrozumienie, że oni wszyscy pracują na wspólny sukces – przyszłość polskiej hodowli i produkcji mleka, od której kondycji i rentowności zależy nasz byt. Jak widać, zaangażowanie jest ogromne, tym bardziej boli, gdy już nie tylko jesteśmy świadkami powszechnego dziś w Internecie procederu, ale osobiście doświadczamy jego skutków…
Hejt
I pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu taki termin w ogóle nie istniał, a dziś opisuje jedno z najsmutniejszych i niestety najpopularniejszych zjawisk w Internecie. Złośliwe komentowanie i nękanie na różne sposoby stało się procederem niezwykle popularnym i nagminnym. Nie ustrzegła się przed nim nasza kampania: już pierwszego dnia, a raczej nocy, stała się obiektem zmasowanego ataku aktywistów wegańskich, którzy poprzez umieszczanie propagandowych treści, zdjęć i filmów doprowadzili do zablokowania strony kampanii. Ale my się nie poddaliśmy, utworzyliśmy nową stronę i kontynuujemy akcję. Niestety, nie skończyło się na tym jednym incydencie, strona promująca kampanię nieustannie jest atakowana. Na szczęście konsekwencje nie są tak drastyczne, jak na początku. Swoją drogą, w całej tej sytuacji paradoksalne jest to, że organizacje – wydawałoby się z natury liberalne i propagujące zarówno prawa zwierząt, jak i człowieka – postępują w sposób tak cyniczny i urągający wyznawanym wartościom. Cóż, w takiej sytuacji najważniejszą cnotą jest…
Cierpliwość
Przed kampanią „Dziękujemy, że pijecie mleko” jeszcze długa droga. Obecnie przygotowujemy się do jej kolejnego etapu, który przeniesie naszą akcję na zupełnie inny poziom. Mamy nadzieję, że to, co zaplanowaliśmy, będzie dla hodowców miłą niespodzianką. Cierpliwie i konsekwentnie realizujemy nasze założenia – pokazujemy polskim konsumentom, że hodowcy bydła i producenci mleka są im wdzięczni za to, że kupują rodzime produkty mleczarskie, i liczą na ich wsparcie w przyszłości. Jesteśmy pewni, że z Państwa pomocą przedsięwzięcie się powiedzie i wspólnie zbudujemy w naszym społeczeństwie trwały patriotyzm konsumencki, co zapewni stabilny rozwój branży mleczarskiej w Polsce.