Nasze mleko w Korei Południowej i Wietnamie
Wchodzimy z promocją mleka i produktów mlecznych na rynki azjatyckie! Od 1 maja br. rusza program Kropla Doskonałości (A Drop of Excellence), który realizuje PFHBiPM.
tekst: Dorota Grabarczyk
To współfinansowana ze środków unijnych, trzyletnia kampania informacyjno-promocyjna. Promocja europejskiego mleka i serów jest skierowana do konsumentów dwóch azjatyckich krajów: Korei Południowej i Wietnamu. Będziemy promować zrównoważoną produkcję, wyjątkowy smak i wysoką jakość naszych produktów. W ramach projektu prowadzona będzie we wspomnianych krajach kampania w mediach społecznościowych, planowany jest także udział w targach Food&Hotel Seoul oraz VietFood&Beverage w Ho Chi Minh City oraz współpraca z lokalnymi influenserami. Do tego dochodzą spotkania z przedstawicielami mediów.
Mamy warunki do hodowli
W Europie panuje przekonanie, że Polska to kraina mlekiem i miodem płynąca. I dużo w tym prawdy, bo jesteśmy jednym z największych producentów mleka na Starym Kontynencie. Położenie geograficzne i ukształtowanie terenu Polski i Europy stwarzają doskonałe warunki do hodowli bydła, a nowoczesne technologie czynią ten sektor efektywnym i wydajnym.
UE jest drugim producentem mleka na świecie (ok. 155 mln t rocznie) oraz największym producentem serów i odtłuszczonego mleka w proszku. Głównymi producentami są Niemcy, Francja, Polska, Holandia, Włochy i Irlandia. Razem odpowiadają za niemal 70% unijnej produkcji. Z jednej strony europejski rynek wewnętrzny – blisko 449 mln konsumentów – gwarantuje solidne zapotrzebowanie na wysokiej jakości produkty mleczne, a z drugiej – ważny jest dostęp do rynków poza UE. To właśnie kraje azjatyckie były największym importerem produktów mleczarskich w ostatnich latach. Ich udział w światowym imporcie pełnego mleka w proszku wynosił 61,77%, serów – 41,46%, a odtłuszczonego mleka w proszku – 56,81%. Prognozy OEDC-FAO pokazują, że do 2029 r. zapotrzebowanie na produkty mleczarskie na całym świecie będzie nadal rosło, a trend ten będzie najbardziej widoczny w przypadku konsumentów w Azji.
Na mleko rośnie popyt
Mleko i przetwory mleczne są źródłem wysokiej jakości białka i wapnia, niezbędnych do utrzymania mięśni i kości w dobrej kondycji. Zawierają witaminy D i B12, fosfor, potas, które są ważne do prawidłowego rozwoju organizmu. Popyt na mleko i produkty mleczne jako składniki zrównoważonej diety rośnie wraz ze świadomością konsumentów i ich chęcią dbania o zdrowie. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat spożycie tych produktów może się zwiększyć nawet o 20%. Na to wyzwanie mogą odpowiedzieć producenci z UE, oferując najwyższej jakości mleko i jego przetwory.
Nowym trendem na światowym rynku jest też rozwój produktów mlecznych o obniżonej alergenności, skierowanych do konsumentów, którzy odczuwają dolegliwości żołądkowe lub trawienne po spożyciu mleka lub produktów mlecznych. Produktem tym jest mleko A2A2, które zawiera jedynie beta-kazeinę A2, w której występuje prolina (w beta-kazeinie A1 – histydyna). Produkcja tego mleka w Polsce jest możliwa dzięki genotypowaniu krów i jałówek prowadzonemu przez PFHBiPM.