Polskie mleko podbija Chiny
Na przestrzeni ostatnich sześciu lat eksport produktów mlecznych z Polski do Chin wzrósł ponad siedmiokrotnie. Głównymi produktami eksportowymi są mleko i śmietana, niezagęszczone i niezawierające dodatku cukru.
tekst: Polska Izba Mleka
W 2018 r. sprzedaż tych produktów wyniosła 32 952 864 kg (21 596 656 kg w 2017). Na drugim miejscu pod względem ilości znajduje się serwatka proszkowana – w 2018 Polska wysłała do Chin 32 348 587 kg serwatki. Popularne są także polskie sery, zwłaszcza topione. W ubiegłym roku polskie firmy sprzedały do Chin łącznie 17 896 kg serów. Sukcesywnie rośnie także wolumen sprzedaży polskich jogurtów (806 623 kg w 2018).
Chińscy konsumenci cenią sobie przede wszystkim wysoką jakość i bezpieczeństwo składników polskiego mleka i produktów mlecznych. Są także coraz bardziej otwarci na nowe produkty, dotychczas nieobecne w diecie przeciętnego Chińczyka. Kefir, żółty ser w płynie z jogurtem (mlekiem sfermentowanym) i wsadem owocowym pochodzącym z upraw w krajach zachodnich, ser typu mozzarella, słodkie serki o gęstości żelu i galaretki, cukierki mleczne, mleko płynne dla niemowląt itp. W segmencie jogurtów i produktów sfermentowanych bardzo popularne jest zastosowanie DIY (do it yourself), czyli możliwość samodzielnego komponowania smaku przez konsumenta.
Do rozpoznawalności polskich produktów mleczarskich w Chinach przyczynia się program Mleczne Skarby, który jest kontynuacją programu informacyjno-promocyjnego Trade Milk, finansowanego w latach 2014–2017 ze środków Unii Europejskiej. Zakłada on promocję polskich produktów mleczarskich na rynku chińskim, podkreślanie ich wysokiej jakości oraz unikalnego smaku, uzyskanego dzięki ekologicznym i naturalnym technologiom produkcji.
Działania promocyjne mają na celu wzmocnienie pozytywnego wizerunku polskich przetworów mlecznych w Chinach oraz wzrost rozpoznawalności naszych produktów mlecznych jako ekskluzywnych. Zakłada się zwiększenie sprzedaży wyżej wymienionych produktów poprzez nawiązanie współpracy z potencjalnymi partnerami biznesowymi oraz prowadzenie kampanii informacyjnej na temat wysokich standardów produkcji branży mleczarskiej w Polsce.
Program Mleczne Skarby, finansowany od stycznia 2018 r. z Funduszu Promocji Mleka, realizuje Polska Izba Mleka. W ramach projektu prowadzone jest biuro prasowe mające na celu sprawną i regularną komunikację z przedstawicielami mediów, partnerami biznesowymi i klientami. Ponadto zostało zorganizowane wspólne stoisko polskiej branży mleczarskiej na targach SIAL China 2019, gdzie atrakcyjna zabudowa, live cooking i pokazy baristów przyciągnęły rzeszę odwiedzających oraz znacząco przyczyniły się do promocji polskiego mleczarstwa. Program wspierany jest przez eksperta chińskiego rynku rolno-spożywczego Jacka Strzeleckiego.
Szczegółowe informacje na temat programu Mleczne Skarby, aktualnych działań promocyjnych oraz oferty polskich producentów nabiału dostępne są w języku polskim i chińskim na stronie trademilk.eu/pl.html.