Wegański koncern ukarany za kłamstwa
Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy zabronił prowadzenia przez firmę Oatly „wprowadzającej w błąd”, „przesadnej” i czasami „nieuzasadnionej” kampanii reklamowej, która twierdzi, że jej napoje pochodzenia roślinnego generują mniej dwutlenku węgla niż mleko.
Tekst: Mateusz Uciński na podstawie The Grocer
Kampania, która pojawiła się w styczniu 2021 r., zawierała kontrowersyjną reklamę telewizyjną „Pomóż tacie” , drugą powiązaną reklamę telewizyjną, a także płatny post na Facebooku, płatny post na Twitterze i dwie reklamy prasowe.
„Pomóż tacie” wywróciło do góry nogami tradycyjną dynamikę nastolatek-rodzic, umieszczając nastolatków na pozycji autorytetu, w której skarcili swoich ojców za ich nawyki związane z piciem mleka.
Kampania zaowocowała w sumie 109 skargami, a ludzie nie zgadzali się z twierdzeniami, że napoje Oatly wytwarzają o 73% mniej CO2e niż mleko, wraz z twierdzeniem, że „przemysł mleczarski i mięsny wyemitował więcej CO2e niż wszystkie samoloty, pociągi, samochody, łodzie itp. , łącznie”.
Pozostałe trzy kwestie, na które zwracali uwagę skarżący, koncentrowały się na twierdzeniach Oatly, że:
- ponad 25% wszystkich gazów cieplarnianych na świecie pochodzi z sektora spożywczego;
- ograniczenie nabiału i mięsa może być „największą zmianą stylu życia, jaką możemy wprowadzić, aby zmniejszyć nasz wpływ na środowisko”;
- gdyby wszyscy na świecie przyjęli dietę wegańską – roczne emisje sektora spożywczego spadłyby o 49%, 6,6 miliarda ton.
Na swoją obronę firma Oatly poinformowała, że zleciła niezależnym ekspertom ds. oceny cyklu życia produktu „CarbonCloud” obliczenie emisji napoju owsianego Oatly Barista Edition i brytyjskiego pełnego mleka krowiego.
Jednak Urząd ds. Standardów Reklamy uznał, że konsumenci zrozumieją twierdzenie „Oatly wytwarza o 73% mniej CO22e w porównaniu z mlekiem”, w ten sposób, że wszystkie produkty Oatly wytwarzają o 73% mniej CO2e w porównaniu z jakimkolwiek rodzajem mleka krowiego, i spodziewają się, że zobaczą dowody dotyczące produkowanego dwutlenku węgla dla wszystkich produktów i rodzajów napojów Oatly, nie tylko w wersji Barista.
Ostatecznie Urząd podtrzymał wniesione skargi po stwierdzeniu, że naruszyły one zasady Kodeksu Praktyki Reklamowej dotyczące reklamy wprowadzającej w błąd, odnośnie uzasadnienia i twierdzeń dotyczących ochrony środowiska. Regulator podkreślił, że reklamy nie mogą pojawiać się ponownie w formie, która została zaskarżona.