Pronar produkuje zaawansowane wozy paszowe VMP i DVMP
Podlaski Pronar jest największym w Polsce producentem maszyn rolniczych, komunalnych i recyklingowych oraz znajduje się na podium światowej produkcji kół tarczowych. Swoim portfolio wychodzi naprzeciw potrzebom hodowców bydła z ofertą maszyn do zbioru zielonek, ładowaczy, pras belujących oraz przyczep, będących perłą w koronie firmy. W swojej ofercie przedsiębiorstwo z Narwi posiada również niezbędne w każdej oborze wozy paszowe. W różnych konfiguracjach dostępne są ich aż dwadzieścia dwa modele.
tekst: Michał Krukowski oraz Piotr Grabowiecki, Product Menager w firmie Pronar Pronar – artykuł promocyjny
Wśród wozów paszowych wyróżniamy dwa typy maszyn. Pierwszym z nich są wozy jednoślimakowe VMP w rozmiarach, począwszy od 5,6 m3, a skończywszy na 8,10 m3. Warto wspomnieć, że na bazie mniejszego modelu, poprzez dołożenie nadstaw 250 mm, powstaje większa wersja maszyny, dostosowana do indywidualnych potrzeb gospodarstw, wysokości wjazdów i stropów. Paszowozy różnią się między sobą metodą rozładunku paszy. Standardowo odbywa się on za pomocą dwóch okien umieszczonych symetrycznie po obu stronach skrzyni, choć dla modeli odbiegających od tego wariantu możemy również zastosować inne opcje wyposażenia, oznaczane następująco:
S – z jednym oknem wyładowczym z przodu po prawej stronie.
ST – skrót ten będzie świadczył o jednym oknie w prawym rogu oraz kolejnym oknie tylnym.
T – maszyny uzbrojone będą w taśmę transportującą znajdującą się na przedzie maszyny, dającą możliwość dowolnego ukierunkowania wyładowywanej na stół paszowy mieszanki. Dla wozów jednoślimakowych ciężar właściwy dodatkowo będzie monitorowany przez trzypunktowy system wagowy.
Drugim typem wozów paszowych są maszyny o pojemnościach od 12 do 18 m3. Są to konstrukcje typu dwuślimakowego o oznaczeniu DVMP. Najczęstszą metod rozładunku jest przenośnik taśmowy lub standardowe dwa okna umieszczone asymetrycznie po bokach. Modele te będą występowały na bliźniaczym ogumieniu w rozmiarze R17,5/215/75, gwarantującym stabilny załadunek i rozładunek TMR-u. W tym przypadku masę wyładunkową będzie monitorował czteropunktowy układ wagowy.
Dla komfortu pracy hodowców i ułatwienia procesu przygotowania paszy objętościowej każda maszyna dodatkowo uzbrojona jest w stopień/balon i drabinkę, a także pozycjonowaną mechanicznie lub hydraulicznie stopę podporową.
Jak mieszany jest TMR w wozach paszowych marki Pronar?
Dla obu typów maszyn pokarm rozdrabniany jest na frakcję o określonej długości poprzez regulację pozycji przeciwnoży. Napęd stanowi zawsze przekładnia, zmieniająca prędkość z 540 obrotów na minutę (WOM) na ok. 33 obroty na minutę. Opcjonalnie na potrzeby wyspecjalizowanych gospodarstw można zastosować redukcję nawet do 18 obrotów na minutę. Odpowiednią jakość rozdrabnianej paszy gwarantują noże tnące o wysokiej twardości, posiadające dwie pozycje mocowania. Skrzynia zasypowa stworzona jest z grubej i długowiecznej blachy – dla podłogi i ścian bocznych to 12/6 mm, a powyżej modelu 8 m3 wynosi już 20/8 mm.