Co w sejmie piszczy 2024/08
Lato w pełni, a co za tym idzie – uczniowie rozpoczęli okres wakacyjny, najwyraźniej atmosfera większego luzu udzieliła się i w Sejmie. W ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z KOLOSAMI legislacyjnymi, a także z wieloma zmianami o charakterze społecznym i politycznym w branży rolniczej. Tym razem jednak nie ma co przebierać w nowościach w prawie rolnym (i pochodnych). Proponowane zmiany są drobne i stylistyczne, żeby nie powiedzieć jałowe.
tekst: Michał Korytko
Czemu jest tak, a nie inaczej? Czy to wpływ zmniejszenia nacisku rolników na władzę, wstrzymanych protestów, rozpoczętych żniw? A może posłowie po prostu udali się na wakacje?
Nikt jednoznacznie na to nie może odpowiedzieć, ale na pewno każdy ma swoje domysły.
Tak czy siak – niezmiennie przedstawiam Państwu wyciąg najnowszych procesów legislacyjnych Sejmu RP.
Na pierwszy ogień idzie druk nr 497 – reprezentantem tego wniosku jest poseł Mirosław Maliszewski. Wniosek dotyczy gospodarowania nieruchomościami rolnymi należącymi do Skarbu Państwa, a także ustawy o wstrzymaniu sprzedaży tych nieruchomości.
Projekt nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wprowadza zmiany dotyczące rozporządzeń związanych z pomocą de minimis. Nowe rozporządzenie Komisji Unii Europejskiej zastąpiło wcześniejsze przepisy, co wymaga dostosowania w tej kwestii polskich ustaw. Zmieniono odniesienia do rozporządzeń w przepisach dotyczących możliwości przeznaczania środków przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa na wsparcie określonych przedsięwzięć oraz obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
Ponadto, w wyniku nowelizacji ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, wprowadzono plan ogólny gminy jako nowy dokument planistyczny. Uchylenie wcześniejszych przepisów dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy prowadzi do konieczności uzupełnienia ustawy o przepisy, które zapewnią, że do czasu wprowadzenia planu ogólnego studium będzie traktowane jako obowiązujący dokument.
Drugi projekt (druk nr 435) ma się przysłużyć zatrzymaniu większej ilości funduszy na poziomie gmin i powiatów. Jak każdy dobrze wie, lokalna społeczność to podstawa, i chyba tylko niewielu się nie zgodzi z twierdzeniem, że właśnie tam powinno pozostawać najwięcej środków z danin, opłat i kar. Choć skala proponowanych zmian najpewniej nie będzie specjalnie zauważalna dla przeciętnego zjadacza chleba, to wszelkie takie inicjatywy są mile widziane.
Projekt ustawy jest odpowiedzią na petycję Związku Powiatów Polskich, uznaną przez Komisję ds. Petycji Sejmu za zasadną. Celem ustawy jest zmiana przepisów, aby gminy i powiaty mogły zachować więcej środków z opłat i kar środowiskowych, uwzględniając ich realne potrzeby.
Związek Powiatów Polskich proponuje zwiększenie limitu przekazywania nadwyżek z opłat i kar do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska z 10-krotności do 15-krotności średniej krajowej dochodów na mieszkańca. Średnie dochody na mieszkańca z opłat zmalały znacząco w latach 2010–2019, co zmniejszyło dochody gmin i powiatów.
Podwyższenie limitu ma prowadzić do sprawiedliwszego podziału środków między gminy i powiaty a wojewódzkie fundusze ochrony środowiska. Komisja uznała petycję za zasadną i skierowała projekt ustawy do ministra klimatu i środowiska.
Skutkiem ustawy będzie sprawiedliwszy podział środków na ochronę środowiska, co pozwoli gminom i powiatom na skuteczniejsze finansowanie projektów z tym związanych. Globalna kwota na te cele nie zmieni się, ale więcej środków pozostanie w dyspozycji gmin i powiatów kosztem funduszy wojewódzkich.
Zmiany te nie wywołają skutków gospodarczych ani nie wpłyną na działalność przedsiębiorców. Projekt ustawy nie zawiera przepisów regulacyjnych ani dotyczących świadczenia usług transgranicznych.
I na deser projekt o numerze druku 407, który zapewne zainteresuje jedynie wąską grupę osób, a to dlatego, że dotyczy wynagrodzenia sołtysów, wyłącznie na ich korzyść.
Projekt nowelizacji ustawy z dnia 26 maja 2023 roku o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa powstał na podstawie petycji Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów. Petycja zwracała uwagę na problem nieprzyznawania świadczeń wielu sołtysom, którzy nie spełnili wymogu ośmiu lat pełnienia funkcji z powodu skrócenia kadencji przez gminy. Proponowane zmiany obejmują:
- Uchylenie przepisów, które wykluczały sołtysów pełniących funkcję przed 1990 rokiem z prawa do świadczeń.
- Ułatwienie postępowania dowodowego poprzez zmniejszenie liczby wymaganych oświadczeń świadków z pięciu do trzech.
- Zmiana wymogów dotyczących świadczenia pieniężnego, w tym:
– skrócenie wymaganego okresu pełnienia funkcji z ośmiu do siedmiu lat;
– uniezależnienie możliwości uzyskania świadczenia od ustawy z dnia 8 marca 1990 roku, co pozwala na objęcie świadczeniami sołtysów sprzed tej daty. - Zapobieganie obniżaniu świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji przez świadczenie pieniężne dla sołtysów.
Nowelizacja ma również na celu wprowadzenie corocznej waloryzacji świadczenia oraz poprawę procedur dowodowych dla sołtysów, którzy nie mają odpowiedniej dokumentacji. Dodatkowo nowe przepisy mają obowiązywać również wstecznie, co umożliwi rozpatrywanie wcześniejszych wniosków według nowych kryteriów.