SOL – najczęściej zadawane pytania

Liczba użytkowników stale rośnie, co oznacza, że rośnie także liczba pytań, które Państwo do nas kierujecie. Tematy, z jakimi się zwracacie do SOL-asystentów, wskazują na to, że znacie program coraz lepiej i chcecie wykorzystywać jeszcze więcej jego funkcji.

tekst: Joanna Kwaśniewska

Jeżeli jednak dopiero zaczynacie przygodę ze Stadem OnLine, sprawdźcie, czy w tym tekście znajdziecie odpowiedzi na swoje pytania.

Jak zalogować się do programu?
Jeżeli mamy za sobą rejestrację do programu SOL i otrzymaliśmy maila z niezbędnymi informacjami, wystarczy kliknąć w link, który w tym mailu się znajduje – otworzy się strona www.stadoonline.pl, gdzie klikamy przycisk „Zaloguj się”. Stronę logowania warto dodać do „ulubionych” w przeglądarce, dzięki czemu będziemy mieli do niej szybki dostęp.

Jak zmienić hasło, jak je zresetować?
Pierwsze hasło do programu SOL jest generowane przez system automatycznie, jest trudne do zapamiętania i z tego względu polecamy je zmienić po pierwszym zalogowaniu się. W tym celu należy wybrać z menu opcję „Gospodarstwo”, następnie „Użytkownicy i pracownicy”. Na liście szukamy swojego nazwiska, po najechaniu na nie pojawi się niebieski kwadracik – klikamy go i przechodzimy do opcji „Zmień hasło”. Teraz już wystarczy wpisać w pierwsze pole stare hasło, a w kolejne – nowe. Instrukcja zmiany hasła jest ponadto przesyłana w mailu powitalnym.

Rysunek 1.

Jeżeli jednak zapomnieliśmy hasła, to nic straconego – można je zresetować. W tym celu należy kliknąć na przycisk „Zresetuj hasło” (rys. 1). Pojawi się pole do wpisania adresu mailowego, na który zakładany był dostęp do programu. Podajemy go i klikamy przycisk „Wyślij nowe hasło”. Teraz trzeba sprawdzić swoją skrzynkę mailową – powinna przyjść tam wiadomość z linkiem – klikamy go, a na wyświetlonej stronie wybieramy „Powrót do strony logowania”. Wpisujemy nasz login oraz hasło, które przyszło do skrzynki osobnym mailem. Zaraz po zalogowaniu polecana jest zmiana hasła na bardziej przyjazne (łatwiejsze do zapamiętania).

Mam dwa numery IRZ, czy mogę mieć je oba w SOL-u i przypisać do nich zwierzęta?
Wielu hodowców posiada więcej niż jeden numer stada w systemie IRZ, a zwierzęta są przemieszczane pomiędzy nimi, np. w jednej lokalizacji są trzymane jałówki, w drugiej krowy, a przemieszczenie zachodzi po wycieleniu. SOL obsługuje również takie sytuacje – jeżeli w formularzu rejestracyjnym podamy wszystkie numery IRZ, to zostaną one dopisane do gospodarstwa na etapie jego tworzenia, ale jeżeli tak się nie stanie – nic straconego! Można dopisać kolejny numer IRZ samodzielnie za pomocą opcji „Gospodarstwo” -> „Dostawcy i odbiorcy zwierząt”. Tam wybieramy przycisk „Dodaj nowe”. Należy pamiętać, żeby zaznaczyć „własne” (rys. 2) – wtedy program potraktuje nowy numer IRZ jako ten, pod którym stoją nasze zwierzęta, i będziemy mogli im ten numer przypisywać.

Rysunek 2.

W jaki sposób przemieścić zwierzęta z jednego numeru pod drugi?
W tym celu wchodzimy do opcji „Przemieszczenia zwierząt” -> „Przemieszczenia wewnętrzne”. Wyświetli się lista zwierząt, wybieramy te, które były przenoszone i klikamy w niebieski przycisk „Przemieszczenie wewnętrzne”. Na wyświetlonej formatce należy wybrać docelowy numer stada lub lokalizację, która jest z tym numerem powiązana. Potwierdzamy – zwierzęta są pod nowym numerem. Przypominamy, że SOL pomaga również prowadzić dokumentację dla ARiMR przy tego typu przemieszczeniach – warto włączyć moduł „Zgłoszenia do ARiMR”.

Kiedy hodowca dostaje rabat na ocenę za bycie aktywnym użytkownikiem?
Rabat za aktywne użytkowanie programu SOL wynosi 0,2 zł/sztukę ocenową i jest przyznawany, kiedy hodowca wpisze do programu minimum 90% zdarzeń wymaganych na wykazie (wycielenia – z podaniem numerów jałówek, zasuszenia, przybycia oraz ubycia). Bardzo istotne jest, aby zdarzenia zostały zarejestrowane maksymalnie do jednego dnia przed próbą – te, które zostały zapisane w SOL-u w dniu próbnego doju, nie są brane pod uwagę przy obliczaniu aktywności (ale są przekazywane do systemu Symlek).

Co to jest deklaracja SOL i komu hodowca ma ją dostarczyć?
Deklaracja jest aneksem do umowy ocenowej, ze względu na to, że program jest usługą wchodzącą w koszt oceny wartości użytkowej. Jej wzór jest przesyłany w pierwszym mailu po utworzeniu gospodarstwa – należy go wydrukować, wypełnić i oddać zootechnikowi na próbnym doju – to wszystko. Niedostarczenie deklaracji w ciągu 60 dni od uruchomienia gospodarstwa skutkuje odłączeniem dostępu do programu SOL!

Czy jest jakaś aplikacja do programu? Skąd ją ściągnąć?
W celu ułatwienia logowania się na smartfonach wprowadziliśmy do sklepu Google Play aplikację, która pozwala na szybkie włączanie programu na telefonie. Wystarczy w Google Play wpisać „Stado Online” lub „SOL”, pobrać apkę i zainstalować. Działa ona wyłącznie w trybie online i zawiera wszystkie funkcje dostępne w wersji komputerowej. Aktualnie nie jest dostępna aplikacja na iPhone (iOS).

Czy gdy korzystam z modułu „Inseminator”, to muszę wypełniać kwity?
Nie ma takiej potrzeby – SOL robi to za hodowcę. Po włączeniu modułu „Inseminator” wystarczy, że wpisujemy pokrycia, jeżeli zostanie podany komplet danych (numer buhaja, data zabiegu, kod inseminatora, numer zaświadczenia, seria i kartoteka – przy czym trzy ostatnie pozycje program wypełnia automatycznie), to zaświadczenie tej inseminacji zostaje przesłane do Symleku. Jeżeli tam zostanie zatwierdzone, możemy je w razie potrzeby wydrukować – nie ma potrzeby drukowania kwitów po każdym zabiegu, rejestr znajdujący się w SOL-u spełnia rolę elektronicznego rejestru krów i jałowic unasienionych.

Znając odpowiedzi na powyższe pytania, śmiało możecie Państwo spróbować zacząć korzystać ze Stada OnLine – warto mieć wszystkie dane o swoich zwierzętach zebrane w jednym miejscu, dostępne o każdej porze dnia i nocy. Na stronie www.stadoonline.pl nie tylko można wysłać formularz rejestracyjny, ale także uzyskać odpowiedzi na pytania nieujęte w tym artykule. 