Wybieraj dobrze, kupuj polskie produkty mleczarskie
Tekst: Polska Izba Mleka
– Jeśli chodzi o branżę spożywczą, to w najpełniejszy sposób wspieramy polską gospodarkę, gdy kupujemy żywność wytworzoną w naszym kraju, z surowców wyprodukowanych przez naszych rolników – mówi prof. Henryk Wnorowski, ekonomista z Uniwersytetu w Białymstoku. – A takie są właśnie polskie produkty mleczarskie.
Jak dodaje, polskie produkty mleczarskie wyrobiły już sobie renomę nie tylko na rynkach europejskich, ale także i światowych, mają znaczny udział w eksporcie branży spożywczej. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów wartość eksportu polskich produktów mlecznych w minionym roku wyniosła 16,8 mld zł (3,6 mld EUR), czyli była o 37% wyższa niż w 2021 r. Dzisiaj w trakcie wyjazdów zagranicznych na dowolny kontynent możemy bez kłopotu nabyć polski nabiał.
Czy Polacy mają świadomość tego, że nasza żywność jest uznaną marką i warto po nią sięgać w pierwszej kolejności? Prof. Wnorowski zauważa, że na początku transformacji ustrojowej w Polsce nasze społeczeństwo było bardzo otwarte na produkty zagraniczne, często stanowiły one obiekt pożądania konsumentów, dotyczyło to także produktów mleczarskich. Na szczęście zmieniło się już bardzo dużo.
– Tym niemniej ciągle, część społeczeństwa może nie mieć świadomości tego, jak duże zmiany zaszły od tamtego czasu w przemyśle rolno-spożywczym, zwłaszcza mleczarskim – mówi przedstawiciel Uniwersytetu w Białymstoku. – Zarówno zakłady mleczarskie, jak i gospodarstwa mleczne, przeszły gruntowną modernizację. Teraz mleczarnie pracują na najnowocześniejszych liniach technologicznych, a przetwarzany przez nie surowiec jest najwyższej jakości.
Dodaje, że dziś to my jesteśmy światową czołówką w branży mleczarskiej i wyznaczamy standardy. Dlatego wybór polskich produktów mleczarskich nie jest żadnym poświęceniem ze strony konsumentów i powinien być wyborem naturalnym, gdyż znajduje bardzo mocne i wszechstronne uzasadnienie merytoryczne, a także patriotyczne. Każdy kraj stara się z jednej strony chronić swój rynek, z drugiej wspierać produkty i producentów rodzimych, zarówno na rynku zagranicznym jak i krajowym. W wielu z nich prowadzone są akcje, mające prowadzić do budowania odpowiednich postaw konsumenckich, zachęcających do wyboru rodzimych produktów. I to właśnie konsumenci i ich decyzje zakupowe, w dużym stopniu budują silne gospodarki swoich krajów, czego najlepszym przykładem są Niemcy. Tzw. patriotyzm konsumencki nie jest nowym trendem. Od kilkudziesięciu lat jest popularny nie tylko w wysoko rozwiniętych państwach europejskich, ale także na innych kontynentach, np. w Stanach Zjednoczonych. Nikt nam nie pomoże, jeśli nie pomożemy sobie sami.
Szacuje się, że jeśli Polacy zmieniliby tylko o 1 proc. swoje nawyki konsumenckie na rzecz produktów wyprodukowanych w kraju, wówczas wpływy do budżetu wzrosłyby o 7 mld.
Kampania “#WspieramyPolskieMleczarstwo” realizowana przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.