Elektroniczna rejestracja bydła – Dlaczego warto korzystać z IRZplus?

IRZplus to aplikacja, którą ciągle się rozbudowuje. Dlatego w tej i kolejnej części zgłębimy jej różne możliwości. W tym artykule przyjrzymy się kluczowym funkcjom IRZplus i ostatnio wprowadzonym zmianom. Dowiesz się, jak rozpocząć pracę z aplikacją oraz jak w pełni wykorzystać jej potencjał.

tekst: Kacper Sadowski

Współczesna hodowla bydła mlecznego to nie tylko troska o zdrowie zwierząt i produkcję mleka, ale także szereg obowiązków administracyjnych, które każdy hodowca musi spełniać. Rejestracja zwierząt, zgłaszanie ich przemieszczeń czy składanie wymaganych dokumentów pochłaniają cenny czas i wymagają wizyty w różnych instytucjach. Aby uprościć te procesy i dostosować je do realiów nowoczesnego rolnictwa, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) stworzyła aplikację IRZplus.

Obraz 1. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – strona główna (krok 1.).

IRZplus to wygodne narzędzie online, które pozwala hodowcom bydła mlecznego na szybkie zarządzanie dokumentacją dotyczącą identyfikacji i rejestracji zwierząt. Dzięki niemu można bez wychodzenia z domu zgłaszać urodzenia, przemieszczenia oraz inne istotne zdarzenia. System daje także dostęp do pełnego rejestru zwierząt, umożliwia monitorowanie zgłoszonych wniosków i pozwala na sprawne zarządzanie dokumentacją w zgodzie z obowiązującymi przepisami.

Obraz 2. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – strona główna (krok 2.).

Kreator dokumentów

System IRZplus umożliwia przede wszystkim składanie różnego rodzaju wirtualnych dokumentów. Wielu użytkownikom ciężko się odnaleźć w liście pełnej zgłoszeń. Dlatego utworzono „Kreator dokumentów”, który ma ułatwić przejście etapów tworzenia wybranego dokumentu. Dzięki temu mechanizmowi nie ma potrzeby szukania zgłoszenia na liście (która także została uporządkowana poprzez dodanie ikon zwierząt i grupowanie zgłoszeń po rodzajach zwierząt). Poniżej przybliżę, jak wygląda kreator dokumentów w IRZplus.

  1. W pierwszym kroku należy przejść do opcji „Utwórz nowy dokument” (obraz 1, różowa strzałka).
  2. Dalej w lewym górnym rogu rozwiniętej listy należy wybrać „Kreator dokumentów” (obraz 2, różowa strzałka).
  3. Następnie strona przeniesie nas do wyboru typu dokumentu (obraz 3). W tym przypadku wybrałem „Znakowanie indywidualnie”. Ta kategoria dotyczy przemieszczeń i wszystkich zgłoszeń dotyczących zwierząt (zgłoszenie uboju, sprzedaż na rzeź, przemieszczenie, oznakowanie urodzonego zwierzęcia itd.). Kategoria „Działalność” dotyczy zgłaszania wniosków o zarejestrowanie nowej działalności, natomiast w kategorii „Pozostałe” mamy możliwość wygenerowania wniosku o wydanie informacji o DJP dla KOWR-u lub do odliczenia podatku akcyzowego.
  4. Następnie określamy gatunek, którego ma dotyczyć dokument (obraz 4).
  5. Kolejnym krokiem jest wybranie zdarzenia, dla którego chcemy utworzyć dokument (obraz 5).
  6. Po wybraniu jednego z wyświetlanych rodzajów zdarzenia otworzy się dokument, który należy odpowiednio uzupełnić zgodnie z wymaganiami dla danego zgłoszenia. 
Obraz 3. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – kreator dokumentów (krok 3.).

Dostosowanie widoku kolumn

W zakładce „Zwierzęta” i „Zdarzenia” dodano możliwość dostosowania widoku kolumn na zestawieniu danych. Po wejściu w jedną z dwóch zakładek klikamy w kafelek „Kolumny”, za pomocą którego rozwinie się lista nazw kolumn (domyślnie wszystkich oznaczonych, obraz 6). Jeżeli jakaś z kolumn jest niepotrzebna, można ją odznaczyć, dzięki czemu na generowanym dokumencie lub bezpośrednio na stronie odznaczone kolumny nie będą prezentowane. Ułatwi to organizację dokumentów i samą prezentację danych na stronie.

Obraz 4. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – kreator dokumentów (krok 4.).

Szablony i wersje robocze

W trakcie wypełniania dokumentu możemy przerwać wprowadzanie danych i zapisać go jako szablon lub wersję roboczą (obraz 7). Tak utworzony dokument można przeglądać w zakładce „Dokumenty robocze”, która znajduje się z lewej strony. Następnie, wybierając konkretny nagłówek zakładki, będziemy mogli przeglądać dokumenty robocze i szablony dokumentów (obraz 8).

Obraz 5. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – kreator dokumentów (krok 5.).

Wersje robocze

Wersje robocze dokumentów mogą być przydatne, gdy na przykład wypełniamy dokument, ale z jakiegoś powodu nie chcemy go przekazać do weryfikacji i wysyłki. Wtedy możemy taki w pełni wypełniony dokument zapisać jako wersję roboczą oraz odłożyć jego weryfikację i wysyłkę na później. Możemy też wypełnić go częściowo i korzystając z wersji roboczej, zapisać go do ponownego uzupełnienia w przyszłości.

Obraz 6. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – zakładka „Zwierzęta”.

Szablon

W momencie kiedy wprowadzamy dużo dokumentów, które mają ze sobą dużo danych wspólnych, możemy skorzystać z szablonu. Wypełniamy wówczas dane, które są wspólne (np. numer spalarni/rzeźni, gatunek itp.) dla dokumentów, i zapisujemy jako szablon. Po wybraniu wcześniej przygotowanego szablonu pozycje wspólne będą automatycznie uzupełnione, a indywidualne dane trzeba będzie wprowadzić ręcznie. Można argumentować, że identyczny efekt można osiągnąć w wersji roboczej. Jest to prawdą, z jednym istotnym wyjątkiem. Wersja robocza, która zostanie przekazana do weryfikacji i wysłana, nie będzie stanowiła szablonu do kolejnych zgłoszeń. Natomiast szablon po wysłaniu indywidualnego zgłoszenia będzie nadal dostępny do użytku dla kolejnych zgłoszeń.

Obraz 7. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – wersja robocza/szablon.

Moduł ARiMR w SOL-u

Przypominamy, że obecnie w SOL-u można wysyłać zgłoszenia dotyczące bydła. Zgłoszenia, jakie można wysyłać, to urodzenie, przemieszczenia w obrębie kraju (przybycie i ubycie), sprzedaż do UE i do państw poza UE, padnięcie, uboje, zabicie, a także zgłoszenie zamiaru wywozu (paszport). Rozwiązanie to ma ułatwić aktywnie korzystającym użytkownikom SOL-a wysyłanie zgłoszeń bez konieczności otwierania i wprowadzania zdarzeń w IRZplus.

Obraz 8. Zrzut ekranu z aplikacji IRZplus – zakładka „Dokumenty robocze”.

Jak działa moduł?

Przy rejestrowaniu zdarzenia w SOL-u, np. ubycia, wprowadzamy możliwie jak najwięcej danych i zapisujemy zdarzenie. System, oprócz zapisania zdarzenia, automatycznie tworzy zgłoszenie w module ARiMR wypełnione na podstawie wprowadzonego zdarzenia. Tak utworzone zgłoszenie oczekuje na wysyłkę przez użytkownika. Aby je wysłać, należy przejść do modułu (czarna strzałka, obraz 9), zalogować się danymi do IRZplus, znaleźć utworzone zgłoszenie i sprawdzić jego poprawność. Następnie oznaczyć wiersz z wybranym zgłoszeniem do wysyłki i kliknąć „Zgłoś do ARiMR” (zielona strzałka, obraz 9). Tak wysłane zgłoszenie trafia do IRZplus, co widać po kolumnach „Status zgłoszenia w SOL” – status „Przyjęty w IRZ” lub „Wysłane” i „Stan w IRZplus” (czerwona strzałka, obraz 9) – który nie wskazuje na błąd np. „W trakcie weryfikacji/kontroli” lub „Wprowadzony”. W przypadku kiedy statusy się nie pojawią, prosimy o kontakt z SOL Asystentkami (tel. 222 900 092), które pomogą rozwiązać problem.

Obraz 9. Zrzut ekranu z aplikacji SOL – moduł ARiMR.

Automatyczna wysyłka zgłoszeń

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników istnieje możliwość zautomatyzowania wysyłki zgłoszeń do IRZplus. W tym przypadku należy mieć pewność, że wszystkie wysyłane zgłoszenia trafiają do IRZplus i są zatwierdzane. Jeżeli jest problem z wysyłką, prosimy o kontakt z SOL Asystentkami, natomiast sprawy z dokumentami w IRZplus prosimy zgłaszać do oddziałów agencji.

Aby włączyć wysyłkę automatyczną, należy wejść do modułu, zalogować się danymi do IRZplus i kliknąć w kafelek „Ustawienia wysłania” (niebieska strzałka, obraz 9). Pierwsze dwa wiersze odpowiadają ustawieniom automatycznej wysyłki. Dodatkowo zalecamy określić domyślny środek identyfikacji dla zgłoszeń urodzenia. Brak jego określenia może spowodować błędy przy weryfikacji zgłoszeń w systemie IRZplus.

Patrząc na dzisiejszy rozwój technologii w sektorze rolnictwa, aplikacja IRZplus jest niezbędna do sprawnego wywiązywania się z obowiązków administracyjnych. Łatwy dostęp i możliwość złożenia wniosków/zgłoszeń internetowo jest bardziej ekonomicznym sposobem obsługi zgłoszeń. Oszczędzamy papier, paliwo, mniej eksploatujemy auta i – co najważniejsze – nie tracimy czasu na dojazd do najbliższego oddziału, co dla niektórych hodowców ma kluczowe znaczenie. System IRZplus będzie coraz powszechniej wykorzystywany, ponieważ od 1.01.2025 r. ARiMR odchodzi od papierowych wersji wniosków i zgłoszeń. Od tego momentu sprawy w oddziałach będzie można załatwić w tak zwanych kioskach.

To jeszcze nie wszystkie ułatwienia, jakie oferuje Agencja. Opis kolejnych udogodnień ukaże się w następnych numerach czasopisma. Mam nadzieję, że seria artykułów zachęci nowych użytkowników do korzystania z portalu IRZplus, a użytkowników programu SOL – do korzystania z modułu ARiMR. 