Kluczowym aspektem jest rentowność naszego biznesu

Hochland Polska to jedna z najbardziej rozpoznawalnych mleczarni na naszym rodzimym rynku mleka, a serów takich jak Almette czy Valbon nikomu przedstawiać nie trzeba. Jednocześnie firma ściśle współpracuje z PFHBiPM we wzmacnianiu roli polskich hodowców i poszukiwaniu nowych rozwiązań wspierających rozwój gospodarstw mlecznych. O to, jak mija obecny rok, co się zmieniło w funkcjonowaniu firmy, a także na co stawia ona teraz i w przyszłości zapytaliśmy panią Renatę Przezwicką – Kupca Strategicznego, oraz pana Jacka Wyrzykiewicza – PR & Marketing Services Managera w Hochland Polska.

tekst: Mateusz Uciński, zdjęcia: Hochland Polska

Rok 2023 powoli ma się ku końcowi. Jak wyglądał w Hochland Polska?
Jacek Wyrzykiewicz: Sytuacja rynkowa w 2023 roku była niestabilna. Branża spożywcza nadal stoi przed dużymi wyzwaniami związanymi ze wzrostem kosztów, wysoką inflacją, wzrostem cen produktów spożywczych i spowolnieniem konsumpcji. Rynek jest nieprzewidywalny, szczególnie że branża mleczarska boryka się ostatnio z dużymi wahaniami na rynku cen mleka. A jest to kluczowy surowiec w naszej działalności.

Z informacji w mediach wynikało, że w pierwszej połowie roku Państwa firma skoncentrowała się na optymalizacji listy produktów, eliminując te najmniej dochodowe. Czego już nie zobaczymy na sklepowych półkach?
J.W.: Tak, to prawda. Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji, zarówno po stronie operacyjnej (wydajności i kosztów zakładów produkcyjnych), jak i asortymentowej, optymalizując listę produktów i eliminując te o najmniejszej wartości dodanej. Nie oznacza to, że już nigdy ich nie zobaczymy na sklepowych półkach, bo cały czas monitorujemy rynek i zawsze jest możliwość na powrót do naszej oferty produktów aktualnie czy też chwilowo niedostępnych. Jednym z naszych priorytetów są działania oparte na przyspieszeniu innowacji, digitalizacji i doskonaleniu się poprzez efektywne generowanie i wykorzystywanie danych, dlatego też podjęliśmy szereg inicjatyw w tym obszarze.

Czy za to coś nowego pojawiło się w Państwa ofercie?
J.W.: Jesteśmy dumni, że pomimo trudnej sytuacji rynkowej i szeregu wyzwań rynkowych, udało się firmie utrzymać pozycję lidera na rynku markowych serów w Polsce. Nasze marki Almette i Hochland rosną. Dobrze radzi sobie również nasz ser pleśniowy Valbon. Pomimo niesprzyjających warunków, w 2022 roku Hochland Polska zdecydował się na dużą inwestycję i wprowadził na rynek nowe serki wiejskie Almette. Linia obejmuje trzy warianty smakowe: serek wiejski z delikatnym serem ricotta, serek wiejski z twarożkiem kremowym oraz serek wiejski z naturalnym skyrem. Czy mówimy o marce Hochland, Almette, czy Valbon – zawsze stawiamy na najwyższą jakość naszych produktów, pyszny smak, ale również pamiętamy o dodatkowych benefitach i wprowadzamy innowacje dotyczące samych produktów, składu czy opakowań. Z pewnością widzimy ogromny potencjał w marce Almette i rozwijamy z sukcesem ten brand. Naszym priorytetem jest kategoria serków wiejskich, ale również, odpowiadając na potrzeby konsumentów z nietolerancją laktozy (a do tej grupy mogą należeć też seniorzy), tworzymy oferty produktowe „tailor-made”, czyli Almette bez laktozy. Jest to również rosnąca kategoria produktów. Almette to marka, którą kochają i doceniają konsumenci, ale także branża, czego przykładem są liczne nagrody.

Złote Innowacje FMCG & Retail miesięcznika „Hurt & Detal” to największy na polskim rynku konkurs konsumencki, wyłaniający najbardziej innowacyjne produkty i usługi. Tegoroczną Złotą Innowacją w grupie „Odpowiedź na potrzeby” w kategorii „Nabiał” został serek Almette MINI śmietankowy bez laktozy wyprodukowany przez Hochland. Opowie nam Pan coś o tym produkcie?
J.W.: Cieszymy się, że w bieżącej edycji konkursu serek Almette MINI śmietankowy bez laktozy został Złotą Innowacją w grupie „Odpowiedź na potrzeby” w kategorii „Nabiał”. Wiele osób nadal uważa, że gdy z produktu coś zostanie usunięte, zmienią się jego walory smakowe i zapachowe. Tymczasem obecność laktozy, lub w tym wypadku jej brak, nie ma absolutnie żadnego wpływu na doznania, a co za tym idzie na przyjemność ze spożywania lubianego dotychczas nabiału. Jesteśmy również dumni, że ten wariant tak szybko znalazł swoje miejsce na sklepowej półce. Opakowanie mini oferuje bardzo dużą wygodę i możliwość jedzenia serka w mniejszych porcjach, dzięki czemu jest chętnie wybierane przez mniejsze gospodarstwa domowe, a to pozwoliło nam pozyskać dla marki Almette zupełnie nowych konsumentów.

Jak obecnie wygląda struktura dostawców do Państwa mleczarni? Jacy hodowcy w niej przeważają? Z większych czy raczej z mniejszych gospodarstw?
Renata Przezwicka: Nasi dostawcy mleka to przede wszystkim dobrzy, zaangażowani hodowcy. To dla nas najważniejsze, ponieważ mleko to najważniejszy surowiec dla zakładu w Węgrowie, a partnerstwo z producentami mleka jest zapisane w strategii Hochland. Ważne jest, by dostawca dobrze prowadził stado, wykorzystując swoją wiedzę, wspomagając się doświadczeniem pracowników PFHBiPM i innych instytucji, którym na sercu leży rozwój produkcji mleka w Polsce. Oczywiście obserwujemy zmianę portfolio dostawców, coraz mniej jest małych dostawców. I to jest naturalny proces, ponieważ względy ekonomiczne powodują, że mniejsi dostawcy albo muszą się rozwijać, albo kończyć produkcję. Rozwój gospodarstw pozwala na obniżenie kosztów produkcji i większą automatyzację prac. Rentowne gospodarstwa, gdzie praca może nie jest łatwiejsza, ale usprawniona, chętniej przejmowane są przez młodsze pokolenia. Zatem można powiedzieć, że portfolio dostawców Hochland rozwija się w kierunku średnich i większych gospodarstw.

Firma Hochland Polska bardzo mocno postawiła ostatnio na zrównoważony rozwój. Jakie są tego powody i w jaki sposób realizujecie Państwo te jak najbardziej chwalebne zamierzenia?
J.W.: Zrównoważony rozwój stanowi integralną część wszystkich obszarów funkcjonowania Hochland Polska. W ramach opracowanej strategii organizacja stale weryfikuje istniejące możliwości. Będąc firmą odpowiedzialną społecznie, chcemy stać się częścią gospodarki niskoemisyjnej. Jesteśmy dumni z wdrożonych już oraz obecnie realizowanych inwestycji proekologicznych, w tym wspierających rozwój energii odnawialnej, a także z kampanii edukacyjnych dla pracowników i działań na rzecz lokalnych społeczności. 

Nadchodzące wydarzenia